Logo Solgn
عن المؤسسة اتصل بنا
 
 
 
 
 
HyperLink أكتوبر1995 / المجلد 11 HyperLink
  الحياة والموت والجهاز المناعي
 
V.J.G.نوسّال
 
يبقى الجهاز المناعي في حالة يقظة دائمة منذ ما قبل الولادة وحتى الموت. وتقوم تشكيلة متنوعة من الجزيئات والخلايا بحمايتنا من الطفيليات والعوامل المُمْرِضة؛ ولولا هذه الدفاعات لما استطاع البشر البقاء على قيد الحياة. وقد اكتشف الباحثون كيف تقوم هذه الخلايا المتخصصة بحماية الجسم؟ وكيف يسبب إخفاقُها مرضًا مفجعا؟ وكيف يمكن استخدام تلك الخلايا كأدوات علاجية ناجعة؟.
   

 
Life, Death and the Immune System  
J. V. Nossal
 
From before birth until death, the immune system is in a state of constant alert. A diverse array of molecules and cells, such as the neutrophils that ingest bacteria [see cover illustration], protects us against parasites and pathogens. Without those defenses, humans could not survive. Investigators have deduced how these specialized cells protect the body, how their failure can produce catastrophic illness and how they may be used as powerful therapeutic tools.
 
   
  كيف يتنامى الجهاز المناعي؟
 
L.I.وايزمان
 
في الأسبوع التاسع من الحمل، تبدأ حفنة من الخلايا الطليعية في التمايز، لتعطي هذا الغطاء الواقي المدهش من الخلايا ذات التآثر البارع والتي تحمي الجسم. لقد نجح الباحثون في العقود القليلة الأخيرة في تحديد الطريقة التي تتدخل فيها إشارات وراثية وبيئية لإنجاز هذه السيرورة.
   

 
How the Immune System Develops  
Irving L. Weissman
 
just nine weeks after conception, a handful of precursor cells begins to differentiate into the marvelous panoply of deftly interacting cells that defend the body. Within the past few decades, researchers have determined the way this process is mediated by genetic and environmental signals.
 
   
  كيف يتعرف الجهازُ المناعي الجسمَ الذي يُعيله؟
 
Ph.مارّاك
 
على خلايا الجهاز المناعي أن تكون قادرة على شنّ الهجوم استجابة لعدد لا يُحصى من المواد. ولكن عليها أيضا أن تتعلم تحمُّل كل نسيج وخلية وبروتين في الجسم. وقد اكتشف الباحثون مؤخرا كيف يمكن منع مجموعات أساسية من المدافعين من مهاجمة عوائلها (أثويائها).
   

 
How the Immune System Recognizes the Body  
Philippa Marrack
 
The cells of the immune system must be capable of launching an assault in response to countless substances. But they must also learn to tolerate every tissue, cell and protein in the body. Only recently have researchers learned how key groups of defenders are prevented from attacking their hosts.
 
   
  الأمراض الخَمَجِيّة والجهاز المناعي
 
E.W.پول
 
لقد طورت البكتيريا والطفيليات والڤيروسات طرائق مُحْكَمة لتتخفّى بها عن الجهاز المناعي. وبالمثل طور هذا الجهاز طرائق ذكية لإحباط تحديات هذه العوامل المُمْرِضة. لقد نجم عن ذلك أن الخمج المميت غالبا ما يشكل الخسارة الخطرة الوحيدة في صراعٍ ضد المرض يمتد طوال حياة الفرد.
   

 
Infectious Diseases and the Immune System  
William E. Paul
 
Bacteria, parasites and viruses have evolved elaborate ways of concealing themselves from the immune system. Similarly, the immune system has evolved clever ways of foiling their challenges. The result is that a fatal infection is often the only serious loss in a lifelong campaign against disease.
 
   
  الأَرَجِيّة والجهاز المناعي
 
M.L.ليشتنشتاين
 
يحتمل أن يكون الربو وحُمّى الكلأ والأَرَجيّات الأخرى نتاجاتِ استجابةٍ مصممة لإبطال فعل الطفيليات. وفي حال غياب هذه الطفيليات، فإن الجهاز المناعي يتفاعل بإفراط مع المواد الأخرى، كالطلع مثلا. إن تآثرات عامة معينة تشكل أساس الأرجيات المتباينة. وتولد الاكتشافات الحديثة أفكارا جديدة للوقاية والسيطرة.
   

 
Allergy and the Immune System  
Lawrence M. Lichtenstein
 
Asthma, hay fever and other allergies may be the products of a response designed to defeat parasites. In their absence the immune system overreacts to other substances, such as pollen. Common interactions underlie the various allergies. Recent discoveries are generating new ideas for prevention and control.